Rzecznik Praw Uczniów

Regulamin Rzecznika Praw Ucznia

„Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych, dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać, że nasze prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych".

WYKAZ DOKUMENTÓW OKREŚLAJĄCYCH STAN PRAWNY DZIECKA:

  1. Konwencja o Prawach Dziecka 1989 r.
  2. [Europejska] Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz. U. z dnia 10 lipca 1993 r.)
  3. Europejska Konwencja Praw Dziecka sporządzona w dniu 25 stycznia 1996 r.
  4. O RZECZNIKU PRAW DZIECKA

    Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r.

  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
  8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki
  9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
  10.  

Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia

  1. Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole i poza nią.
  2. Zwiększanie świadomości prawnej dzieci.
  3. Działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów w regulaminach.
  4. Propagowanie praw ucznia w szkole.
  5. Współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia.
  6. Świadczenie pomocy uczniom ( jak korzystać z praw i szanować prawa innych ).
  7. Prowadzenie negocjacji między uczniem a nauczycielem lub innymi stronami sporu.
  8. Dbałość o przestrzeganie przez uczniów, nauczycieli, rodziców regulaminu szkoły i innych regulaminów.
  9. Pomoc uczniom w rozwiązywaniu trudnych spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami i poszanowaniem prawa i godności osobistej.
  10. Udostępnianie uczniom regulaminów szkolnych i innych przepisów mówiących o prawach dziecka oraz wyjaśnianie ich sensu.
  11. Prowadzenie działań mediacyjnych w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych.
  12. Występowanie w interesie indywidualnym jak i grupowym.

Sposoby i środki działania Rzecznika Praw Ucznia

  1. Załatwianie indywidualnych i grupowych skarg uczniów.
  2. Udzielanie uczniom porad dotyczących ich praw i obowiązków.
  3. Współpraca z osobami działającymi na rzecz dziecka (np. dyrekcją szkoły, pedagogiem szkolnym, Samorządem Uczniowskim ).
  4. Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających problemom w szkole.
  5. Upowszechnienie „Skrzynki próśb, życzeń i marzeń”.

Uprawnienia Rzecznika Praw Ucznia

  1. Nie wyręcza w obowiązkach wychowawców.
  2. Ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
  3. Działa wg ustalonego trybu postępowania.
  4. Podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli, innych pracowników szkoły.

Tryb postępowania Rzecznika Praw Ucznia w kwestiach spornych

  1. Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
  2. Podjęcie mediacji ze stronami.
  3. W przypadku kłopotów z rozstrzygnięciem sporu zasięgnięcie opinii wychowawcy, nauczycieli, pedagoga szkolnego, dyrektora, Rady Pedagogicznej.
  4. Ostateczna decyzja dotyczącą konfliktu podjęta może być w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.

Obowiązki Rzecznika Praw Ucznia

  1. Znajomość i działalność zgodna ze Statutem Szkoły, Konwencją Praw Dziecka, innymi dokumentami regulującymi prawa dziecka.
  2. Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia w przypadku zgłoszenia problemu.
  3. Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
  4. Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
  5. Informowanie stron konfliktu i Rady Pedagogicznej o podjętych działaniach.
  6. Zachowanie tajemnicy informacji uzyskanych w toku postępowania.
  7. Sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno - wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
  8. Ingerowanie w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
  9. Inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw dziecka.

Tryb wybierania Rzecznika Praw Ucznia

Rzecznika wybierają uczniowie klas IV – VI w tajnym głosowaniu na okres roku podczas wyborów do Samorządu Uczniowskiego. Kandydaci na rzecznika zgłaszani są przez Radę Pedagogiczną. Powyższy regulamin realizowany jest w Szkole Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Gorzowie Wlkp.